Generelle vilkår & betingelser for privatkunder

Disse ‘Generelle vilkår & betingelser for kunder gælder for levering af tjenester fra Straaks ApS til deres kunder.

Brug af personoplysninger afgivet til Straaks ApS via Platformen sker i henhold til vores Privatlivspolitik.

    • Definitioner

Tilbud: Det udvalg af produkter og tjenester, der generelt tilbydes af Straaks ApS, og som kan bestilles af kunden via platformen.

Ordre: En bindende ordre, som kunden afgiver hos Straaks ApS via platformen, hvad angår det tilbud, som kunden har valgt.

Kunde: En forbruger eller juridisk enhed, der afgiver en ordre via platformen.

Forbruger: En kunde, der er en fysisk person på mindst 18 år og juridisk i stand til at indgå bindende kontrakter, der indgår en lovlig transaktion.

Aftale: En aftale mellem kunden og Straaks ApS vedrørende en ordre samt levering af ordren.

Platform: Den hjemmeside, apps, værktøjer og andet udstyr fra Straaks ApS og Straaks ApSs samarbejdspartnere, hvorfra Tjenesten tilbydes.

Tjeneste: De kommercielle tjenester og/eller aktiviteter, som Straaks ApS tilbyder kunderne, herunder offentliggørelse af tilbuddene, samt levering af ordren.

Straaks: Straaks ApS, Juridisk person med CVR.nr.: 44792079

Drikkepenge: En frivillig betaling ud over den anførte pris i aftalen, som kunden foretager til den chauffør, der leverer ordren.


    • Selskabsoplysninger for Straaks ApS

Straaks ApS driver virksomhed under navnet ‘’Straaks" i Danmark:


Hovedkontorets adresse:

Paul Bergsøes Vej 14

2600 Glostrup


Postadresse:

Paul Bergsøes Vej 14

2600 Glostrup

E-mail: info@straaks.dk 

Tlf.: +45 61 44 99 33

    • Gyldighed

  1. Disse ‘Generelle vilkår & betingelser for kunder’ gælder for Ordren.

  2. Ved at afgive en ordre indgår kunden en direkte aftale med Straaks for levering af den ordre, som kunden har valgt. Straaks ApSs rolle er at plukke og levere ordren i henhold til Aftalen.

    • Aftalen

    1. Aftalen gælder fra det tidspunkt, hvor kunden gennemfører ordren ved at klikke på "Køb nu", "Bestil" eller lignende i forbindelse med afgivelsen af en ordre via platformen. Herefter er ordren bindende, og kunden har ikke krav på refusion, medmindre Straaks accepterer en annullering af ordren i henhold til pkt. 6 nedenfor, eller Straaks selv annullerer ordren.

    2. Når Straaks ApS har modtaget ordren, sendes der automatisk en ordrebekræftelse til kunden.

    3. Kunden accepterer, at Straaks kun kan opfylde aftalen, hvis kunden afgiver korrekte og fuldstændige kontakt- og adresseoplysninger ved placering af ordren. Kunden skal straks give Straaks ApS besked om eventuelle fejl i de angivet kontakt-, adresse- og betalingsoplysninger.

    4. Efter afgivelse af ordren skal kunden være tilgængelig pr. telefon (som oplyst ved afgivelse af ordren) for Straaks af hensyn til oplysninger om ordrestatus.

    5. Kunden skal være hjemme på den oplyste leveringsadresse til at tage imod ordren. Hvis kunden ikke er til stede på leveringsadressen når ordren leveres af Straaks, vil Straaks gøre en rimelig indsats for at kontakte kunden for at afgøre, hvor ordren skal efterlades. Hvis Straaks ikke er i stand til at komme i kontakt med kunden, kan Straaks efterlade ordren et rimeligt sted ude foran, tæt på leveringsadressen. Straaks er ikke ansvarlig for ordren (herunder kvaliteten eller sikkerheden af ordrens indhold når kunden finder den) efter levering af ordren. 

    6. Hvis kunden vælger leveringsmetoden ”Levering til nærmeste kantsten” skal kunden være til stede for at afhente ordren fra nærmeste kantsten inden for 5 minutter efter at kunden er kontaktet af Straaks. Hvis kunden ikke formår at afhente ordren inden for 5 minutter kan Straaks efterlade ordren et rimeligt sted ude foran tæt på leveringsadressen. Straaks er ikke ansvarlig for ordren (herunder kvaliteten eller sikkerheden af ordrens indhold når kunden finder den) efter levering af ordren.

    7. Ved ”Levering til nærmeste kantsten” skal forstås, at leveringen af ordren sker til den fortovskantsten, der ligger nærmest til leveringsadressen. Leveringen vil oftest ske i et køretøj og kunden skal derfor sikre sig, at der er tilkørselsforhold til et køretøj, således at dette køretøj kan komme så tæt muligt på leveringsadressen. Er der ikke tilkørselsforhold skal kunden afhente ordren på nærmeste kantsten hvor der er tilkørselsforhold.


  1. Straaks ApS opkræver et leveringsgebyr og/eller et servicegebyr fra kunden ved afgivelse af ordre. Leveringsgebyret og servicegebyret, der gælder for ordren, kan variere afhængigt af en række faktorer, herunder beliggenhed, og værdien af menuposterne i ordren, men disse omkostninger vil altid blive vist på platformen separat fra omkostningerne for de varer, der tilbydes af Straaks, på en måde, der er synlig, før en kunde afgiver en ordre. Der kan anmodes om en kvittering for leveringsgebyret og servicegebyret hos Straaks.

  2. Levering- og afhentningstid oplyses af Straaks og er kun estimater. Straaks garanterer ikke, at ordren vil blive leveret eller være klar til afhentning på det estimerede tidspunkt.

  3. Ved levering af ordren kan Straaks bede om at se ID, hvis ordren indeholder alkoholholdige produkter eller andre produkter med en aldersgrænse. Hvis kunden ikke kan identificere sig tilstrækkeligt eller ikke opfylder kravene om minimumsalder, skal Straaks nægte at udlevere de relevante produkter til kunden. I dette tilfælde kan kunden opkræve annullerings omkostninger.

  4. Kunden kan frit vælge at give drikkepenge til chaufføren via en af de online-betalingsmetoder.

  5. Drikkepengene er tiltænkt buddet og skal ikke anses for betaling for Straaks ApS's Tjenester. Straaks ApS fungerer i den henseende alene som formidler af Drikkepengene.

  6. Når kunden har modtaget en bekræftelse på, at der er givet drikkepenge, kan der ikke ske refundering eller tilbagebetaling af disse.

    • Ophævelse af aftalen og annullering af ordren

    1. I lyset af ordrens letfordærvelige karakter er kunden ikke berettiget til at ophæve aftalen. Kunden kan ikke annullerer ordren hos Straaks.

    2. Straaks har ret til at annullere ordren, hvis f.eks. tilbuddet ikke længere er gældende, hvis det oplyste telefonnummer eller de øvrige kontaktoplysninger er forkerte/forældede eller i tilfælde af force majeure. Straaks skal gøre en indsats for at gennemføre alle ordrer, og Straaks skal informere kunden om en eventuel annullation.

    3. Såfremt kunden afgiver en falsk ordre (f.eks. ved at afgive forkerte kontaktoplysninger, ved at undlade at betale, ved ikke at være til stede ved udbringning eller ved ikke af afhente ordren) eller i øvrigt ikke overholder sine forpligtelser i henhold til aftalen, kan Straaks ApS nægte kunden adgang til fremover at kunne afgive ordrer via platformen.

    4. Straaks ApS kan nægte at acceptere ordrer samt annullere aftaler, hvis der er begrundet tvivl om pålideligheden eller rigtigheden af ordren eller kontaktoplysningerne. Såfremt kunden afgiver ordrer, der fremstår som falske eller svigagtige, kan Straaks ApS anmelde dette til politiet.

    • Fortrydelsesret

En kunde, som samtidig er forbruger, kan ikke tilbagekalde en ordre over for Straaks, for så vidt angår levering af varer

  1. som ikke er præfabrikerede, men hvor kunden selv har valgt og sammensat produktet, eller hvor produktet er specifikt tilpasset kundens personlige behov,

  2. som hurtigt fordærves, eller hvor udløbsdatoen hurtigt overskrides,

  3. som er uegnede til returnering grundet sundhedsmæssige årsager eller hygiejne, hvis forseglingen er fjernet efter levering

  4. som grundet deres karakter sammenblandes med andre produkter efter levering uden at kunne adskilles igen.

Kunden har fortrydelsesret for den del af ordren, der ikke er omfattet af ovennævnte bestemmelser.

Hvis kunden vil benytte sig af fortrydelsesretten skal kunden sende en e-mail til info@straaks.dk, om at kunden ønsker at annullere aftalen. Hvis kunden ophæver aftalen, skal Straaks returnere det fulde beløb, inkl. leveringsomkostninger. Beløbet vil blive returneret til kunden senest 14 dage efter den dato hvor vi har modtaget meddelelsen om annullering af aftalen. Kunden vil I intet tilfælde blive opkrævet gebyrer i frobindelse med tilbagebetalingen.

Straaks kan nægte tilbagebetaling, indtil varerne er returneret.


    






    • Betaling

    1. Alle priser i tilbuddet er angivet inkl. moms. Såfremt der opkræves betaling for levering, er beløbet anført særskilt inkl. moms.


  1. Kunden er forpligtet til at betale Straaks for ordren på det tidspunkt, hvor aftalen indgås i henhold til pkt. 5.1 ovenfor. Kunden kan opfylde sin betalingsforpligtelse ved at benytte en online-betalingsmetode via PlatformenKunden oplyses om de mulige online-betalingsmetoder ved afgivelse af ordren.

  2. Kunden kan kun få (delvist) refunderet en online-betaling i henhold til pkt. 6 ovenfor, hvis ordren ikke kan leveres (fuldt ud). Det refunderede beløb overføres til samme konto, som er anvendt i forbindelse med betalingen. Det kan tage op til 10 arbejdsdage at tilbageføre beløbet, afhængig af hvilken betalingsmetode kunden har benyttet.

  3. Kunden kan anvende et gyldig gavekort eller rabatkode udstedt af Straaks ApS til at opnå rabat på ordrer afgivet via platformen. Gavekort og rabatkoder kan kun indløses ved online betaling. Muligheden for at benytte et gavekort eller en rabatkode vil fremgå, når der vælges betalingsmetode. Hvis den af kunden indtastede gave/rabatkode eller -nummer er gyldig, krediteres værdien straks og fratrækkes det samlede ordrebeløb inden betaling.

    • Kundens brug af platformen

    1. Betingelser for tilladt brug: Kunden har ret til at bruge platformen, og downloade samt udskrive uddrag derfra til din egen personlige ikke-kommercielle brug på følgende basis:

      1. Kunden må ikke misbruge platformen (herunder hacking eller \"scraping\").

      2. Medmindre andet er angivet, er copyright og andre intellektuelle ejendomsrettigheder på platformen og i materiale, der er offentliggjort på den (inklusive uden begrænsning fotografier og grafiske billeder) ejet af Straaks ApS eller dets licensgivere. Disse værker er beskyttet af love og traktater om ophavsret overalt i verden, og alle rettigheder er forbeholdt. Med henblik på disse generelle vilkår og betingelser for kunder er enhver brug af udtræk fra platformen jvf. punkt 9.1 forbudt.

      3. Kunden må ikke modificere digitale eller fysiske genparter af materiale, som kunden udskriver i henhold til pkt. 9.1, og kunden må ikke bruge billeder, fotografier eller andre grafiske, video- eller lydsekvenser adskilt fra ledsagende tekst.

      4. Kunden skal sikre sig, at Straaks ApSs status som ophavsmand til materialet på Platformen til enhver tid anerkendes.

      5. Kunden må ikke uden forudgående tilladelse fra Straaks ApS bruge Platformen, eller materiale fra denne, til kommercielle formål.

    2. Begrænsning af brug: Bortset fra som angivet i artikel 9.1 ovenfor må platformen ikke uden forudgående tilladelse fra Straaks ApS bruges, reproduceres eller lagres, på nogen anden webside eller inkluderes i noget offentligt eller privat elektronisk søgesystem eller -tjeneste.


  1. Forbehold om rettigheder: Alle rettigheder, der ikke udtrykkeligt er tildelt i disse vilkår og betingelser for kunder, er forbeholdt.

    • Klager

    1. Eventuelle klager fra kunden i relation til tilbuddet eller aftalens opfyldelse skal stilles og indgives til Straaks ApS.

    2. Ønsker kunden at klage over tjenesten, skal klagen indgives pr. mail eller brev til Straaks ApSs kundeservice på den i pkt. 2 ovenfor anførte adresse med mail- eller brevoverskrift ”Klage”.

    3. Straaks ApS skal hurtigst muligt, og senest 1 uge fra modtagelse af klagen, bekræfte modtagelsen. Straaks ApS bestræber sig på at behandle klager hurtigst muligt, og senest inden for to uger.

    4. Klager i henhold til pkt. 1 og 2 i denne bestemmelses skal af kunden indgives straks efter, at kunden har konstateret det forhold, der klages over. Klagen, som skal indeholde en klar og fyldestgørende beskrivelse, skal indgives til Straaks ApS (pkt. 2).

    5. EU-Kommissionen har en Online Dispute Resolution (ODR)-platform. Denne kan findes på http://ec.europa.eu/odr. Straaks ApS udelukker udtrykkeligt enhver brug af alternativ tvistbilæggelse som beskrevet i Direktiv 2013/11/EU. Straaks ApS's e-mailadresse er info@straaks.dk.

    • Inspektion og korrektion af lagrede personoplysninger

    1. Straaks ApS behandler kundens personoplysninger. Behandlingen af disse personoplysninger sker i henhold til vores Privatlivspolitik.

    • Straaks ApSs ansvar

    1. Straaks ApS påtager sig intet ansvar over for tilgængeligheden af platformen, tilbuddet, korrektheden. Kunden anerkender og accepterer, at overførsel af oplysninger via internettet ikke er 100% sikker. Straaks ApS garanterer ikke sikkerheden for dine data, der overføres til platformen; enhver transmission sker på kundens ansvar.

    2. Straaks ApS er i øvrigt ansvarlig overfor kunden som følger:

  1. Intet i disse ‘Generelle vilkår og betingelser for kunder’ udelukker eller begrænser Straaks ApSs ansvar for død eller personskade, svig eller svigagtig vildledning, forsæt eller andet ansvar, som ikke kan fraskrives eller begrænses i henhold til lovgivningen.

  2. Med forbehold af pkt. 13.1 er Straaks ApS under ingen omstændigheder ansvarlig overfor kunden for (i) indirekte tab eller følgetab, (ii) tab af fortjeneste, salg, omsætning eller indtægter, (iii) tab af eller skade på data, oplysninger eller software, (iv) tab af forretningsmuligheder,

  1. tab af forventede besparelser eller (vi) tab af goodwill.

  1. Med forbehold for pkt. 13.1 og 13.2 er Straaks ApS ansvarlig for kundens øvrige tab, der opstår under, eller i forbindelse med, kundens brug af platformen, som ikke overstige størrelsen af ordren, som tabet opstod med.

    • Øvrige bestemmelser

    1. Disse ‘Generelle vilkår og betingelser for kunder’ er underlagt dansk ret, idet FN's konvention om aftaler om internationale køb (CISG) ikke finder anvendelse. Eventuelle søgsmål parterne imellem som følge af eller i forbindelse med disse ‘Generelle vilkår og betingelser for kunder’ skal afgøres af den danske domstol som eksklusivt værneting under iagttagelse af eventuelle ufravigelige bestemmelser om eksklusivt værneting.

    2. Såfremt en bestemmelse i disse ‘Generelle vilkår og betingelser for kunder’ findes at være ugyldig eller uden retskraft, påvirker dette ikke gyldigheden eller retskraften af de øvrige bestemmelser i relation til tjenesterne eller indgåelsen af en aftale, der således forbliver gyldige i videst mulige omfang i henhold til lovgivningen.